ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

الگوی زندگی

مردم ترکیه به عنوان یکی از ملت‌های بزرگ و قدیمی، دارای الگوی زندگی و وی‍ژگی‌های رفتاری خاص خود هستند، که زندگی سنتی و مذهبی یکی از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود.

 

• کشور ترکیه پل آسیا و اروپا به شمار می‌رود. از این رو، این کشور محل ترکیب فرهنگ‌هاست. همچنان که در این کشور با یک فرهنگ چند صد ساله‌ی آسیایی روبه‌رو هستیم، جلوه‌های تمدن و فرهنگ غربی مشاهده می‌شود. از دید جغرافیایی نیز هر چه از شرق ترکیه به غرب پیش رویم، تمایل به زندگی غربی نمود بیشتری پیدا می‌کند. 
• با وجود گرایش به زندگی مدرن، «خانواده» نزد ترک‌ها همچنان مهم‌ترین رکن زندگی به شمار می‌رود. روابط خانوادگی پررنگ‌‌‌ترین الگویی است که می‌توان در زندگی اهالی ترکیه تشخیص داد. هر چند مانند بیشتر کشورهای پرجمعیت، خانواده‌ها در شهرها کوچک و کم‌جمعیت هستند، ولی وابستگی‌های خانوادگی همچنان بسیار پررنگ است. 

• نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی امروز ترکیه رو به گسترش است. بر اساس آمار رسمی این کشور، بیش از میلیون زن شاغل در این کشور وجود دارد. تعداد زنان دارای تحصیلات عالیه به سرعت رو به فزونی است. 
• بخش عمده‌ای از درآمد ترکیه از صنعت گردشگری حاصل می‌شود. این کشور، همه ساله، پذیرای جهانگردان زیادی از کشورهای جهان و به ویژه اروپا است. از این رو، آشنایی و تعامل با فرهنگ‌های متفاوت، به یکی از عادت‌های مردم این کشور تبدیل شده است. ترکیه از کشورهایی است که بیشترین مهاجر را به اروپای غربی می‌فرستد. از این رو، ریشه‌های فرهنگی میان ترکیه و اروپا بسیار گسترده شده است.

• الگوی دوگانه‌ی فرهنگی، بر هنر و ادبیات امروز ترکیه نیز سایه انداخته است. امروزه در این کشور
 از یک سو، گسترش هنرهای اروپایی مانند باله، موسیقی‌، تئاتر مدرن و ... دیده می‌شود و از سوی دیگر، صوفی‌گری، رقص سماع، معماری عثمانی، ادبیات و اشعار کهن همچنان پرطرفدار باقی مانده‌اند. 
• بسیاری از نمادهای کهن فرهنگی مانند ادبیات ریشه‌ی ایرانی دارند. به عنوان نمونه، «سماع» را همگان با نام مولانا، شاعر بلندآوازه‌ی ایران می‌شناسند. 
• اسلام و باورهای دینی، از دیگر ویژگی‌های اصلی زندگی ترک‌هاست. پیروی از آموزه‌های دینی، پایبندی به احکام اسلامی و ایجاد خانواده و کسب‌وکار بر اساس نزدیکی به خداوند و رضایت او، کامل‌کننده تصویری است که از الگوی زندگی شهروندان ترکیه می‌توان نشان داد. 

 

 

http://www.tehranitc.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد