ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

زیرساخت‌های ارتباطی


زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در ترکیه از وضعیت مناسبی برخوردار است. این کشور در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فراوانی در این بخش انجام داده است. برخی از موارد درخور توجه در این زمینه عبارتند از: 


مخابرات

طی دهه‌ی گذشته، بخش مخابرات در ترکیه با تحولات اساسی، سطح فناوری خود را بالا برده است. فعالیت‌های مخابراتی و پستی برای بیش از یک ‌و نیم قرن، از سوی یک سازمان دولتی اداره می‌شد. در سال 1995 میلادی، بخش مخابرات از بخش پست جدا شده و به شرکت دولتی ترک تله‌کام واگذار شد. این شرکت ارایه‌کننده‌ی هرگونه خدمات مخابراتی به غیر از سیستم GSM (موبایل) در سرتاسر ترکیه است. خطوط اجاره‌ای داخلی و بین‌المللی ، ماهواره ، تلکس و تله‌تکس ، ارتباطات نقطه به نقطه ، اینترنت پرسرعت ، فیبر نوری و ... از جمله خدماتی است که از سوی این شرکت فراهم می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های گسترده، ترکیه را به بزرگ‌ترین قطب مخابراتی در منطقه تبدیل کرده است. ترکیه در مسیر تبدیل شدن به پل مخابراتی جنوب (خاورمیانه و آفریقا)، شمال (کشورهای مشترک منافع)، شرق (خاورمیانه و جمهوری‌های آسیای میانه) و غرب (اروپا) است. 



تلفن ثابت

همه واحدهای تجاری و مسکونی این کشور دارای یک خط تلفن ثابت هستند. افزون بر این، در همه‌ی شهرها تعداد فراوانی تلفن عمومی وجود دارد و استفاده از کارت تلفن نیز بسیار رایج است. تمامی خطوط تلفن در ترکیه، هفت شماره‌ای هستند و کد ویژه‌ی هر شهر سه شماره دارد. 


تلفن همراه

پوشش تلفن همراه در ترکیه بسیار گسترده است. از سال 2001 میلادی، شبکه‌های خصوصی تلفن همراه به بازار ترکیه وارد شدند. شرکت ترک‌سل بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در ترکیه است که 35 میلیون مشترک داشته و ارزش بازار آن دوازده میلیارد دلار برآورد می‌شود. پس از آن وُدافون با 15.7 میلیون نفر مشترک و شرکت آوئا با بیش از ده میلیون نفر مشترک در جایگاه بعدی قرار دارند. این سه شرکت‌ به فناوری‌های GSM ،GPRS ،EDGL مجهز هستند. خط تلفن همراه در کشور ترکیه ارزان ‌قیمت است و مسافران ترکیه به راحتی می‌توانند در طول سفر یک خط تلفن خریداری کنند. هر چند که امکانات رومینگ تلفن میان ترکیه با بسیاری از کشورها از جمله ایران برقرار است. 


فیبر نوری 

با توجه به این که ترکیه از سه طرف به دریا متصل است، تله‌کام سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه سیستم‌های کابل دریایی انجام داده است. درحال حاضر، ترکیه دومین عضو بزرگ نخستین سیستم کابل دریایی فیبر نوری در منطقه مدیترانه شرقی است. در بسیاری از شهرهای ترکیه، امکان بهره‌مندی از خدمات فیبر نوری وجود دارد. 


ماهواره 

ترکیه عضو سازمان ماهواره مخابراتی اروپا است و در زمینه فناوری ماهواره‌ای، دستاوردهای فراوانی داشته است. پرتاب چندین ماهواره مخابراتی به فضا و دست‌یابی به دانش فنی از جمله‌ی این دستاوردها است. 


اینترنت

ترکیه جزو ده کشور اول اتحادیه اروپا در زمینه تعداد مشترکان اینترنت است. تعداد کاربران اینترنت در ترکیه در سال 2009 میلادی به بیش از 24.5 میلیون نفر رسیده است. بر اساس آمارهای رسمی، 8.5 میلیون نفر به طور مرتب از اینترنت استفاده می‌کنند و حدود پنج میلیون نفر، از طریق فناوری ADSL به اینترنت متصل می‌شوند. هم‌اکنون 250 شرکت در زمینه ارایه اینترنت پرسرعت فعالیت می‌کنند. در سال 2010 میلادی در حدود 17.5 میلیون خط تلفن ثابت در این کشور وجود داشته است. میزان نفوذ تلفن همراه با 65.8 میلیون خط در سال 2010 میلادی به بیش از 84 درصد رسیده است. دامنه‌ی نشانی‌های اینترنتی و یا وب‌سایت‌های ترکیه tr. است همان‌گونه که در ایران ir. است.جدول زیر، زیرساخت‌ها و شاخص‌های ارتباطاتی کشور ترکیه در سال 2010 میلادی را نشان می‌دهد.


 زیرساخت‌ها و شاخص‌های ارتباطاتی ترکیه در سال 2010 میلادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد