ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

قوانین کنسولی

اتباع ایران برای ورود به خاک ترکیه نیازی به دریافت روادید ندارند. هر شخصی با داشتن گذرنامه معتبر در هر یک از مبادی ورودی رسمی این کشور، می‌تواند مجوز سه ماه اقامت در این کشور را دریافت کند. روادید عادی و گردشگری برای ایرانیان در هنگام ورود در فرودگاه صادر می‌شود و اعتبار آن سه ماه است. برای تجدید روادید، متقاضیان باید هر سه ماه یک‌بار از ترکیه خارج و در هنگام ورود دوباره روادیدی سه ماهه دریافت کنند. 

شرایط دریافت روادید بازرگانی تفاوت چندانی با روادید عادی ندارد.درخواست‌کنندگان روادید تحصیلی نیز در سفارت ترکیه در تهران می‌توانند پس از موفقیت و دریافت نامه قبولی کنکور، روادید یک ساله بگیرند. هزینه روادید کار ترکیه برای شهروندان ایرانی عبارت است از:

• روادید کار یک‌ساله: ده دلار آمریکا.
• روادید کار سه‌ماهه: سی دلار آمریکا.
• روادید کار بدون مدت: پنجاه دلار آمریکا.
• روادید کار مستقل: یکصد دلار آمریکا.

هزینه پرداخت شده برای دریافت روادید، غیرقابل برگشت است. برای هرگونه مسافرت به این کشور بهتر است، به نکات زیر توجه شود: 

o اگر به انگلیسی و یا زبان بومی این کشور یعنی ترکی استانبولی آشنایی ندارید، از امضای هرگونه اوراق و اسناد خودداری کنید. البته افراد در این کشور تحت حاکمیت قوانین محلی هستند و وظایف نمایندگی ایران مبنی بر ارایه‌ی خدمات کنسولی، به معنای نقض قوانین کشور میزبان نیست. 
o چنان‌چه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید، از مامورین بخواهید به استناد ماده‌ی 36 کنوانسیون وین درباره‌ی امور کنسولی، سریعاً سفارت یا نزدیک‌ترین سرکنسولگری ایران را از موضوع آگاه سازند. 
o با توجه به اینکه افرادی با جعل عنوان و در پوشش مامورین سازمان‌های مختلف به شما مراجعه نموده و از شما درخواست ارایه مدارک هویتی می‌کنند، بهتر است پیش از پاسخ‌گویی به هر پرسشی، از هرگونه برخورد فیزیکی خودداری کرده، از فرد بخواهید شما را به نزدیک‌ترین پاسگاه پلیس هدایت کند.
o سفر به این کشور از طریق وسایل نقلیه زمینی (اتوبوس و قطار) و هواپیما امکان‌پذیر است. در صورت مسافرت از راه زمینی، با تورها و اتوبوس‌های متعلق به شرکت‌های معتبر مسافرت نموده و به توصیه‌های امنیتی توجه کنید. حضور بیش از سه ماه در ترکیه نیازمند اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت است، از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت. 
o با توجه به لغو نیاز به روادید میان ایران و ترکیه، در صورت عزیمت به صورت عبوری (ترانزیت) از آن کشور، طبق کنوانسیون وین، مامورین مرزی ترکیه نباید به بهانه جعلی بودن روادید کشور مقصد، شهروندان ایرانی را بازداشت کرده و یا از آنها بازجویی کنند. در صورت برخورد با این گونه موارد، باید نزدیک‌ترین نمایندگی ایران را از موضوع آگاه کنید تا به آن رسیدگی شود.
o در صورت بروز مشکل یا بیماری جدی به یک مرکز درمانی معتبر مراجعه کنید. سطح دانش پزشکی و کیفیت داروها در این کشور مناسب است. 
o برای رانندگی در ترکیه باید گواهینامه ملی این کشور یا گواهینامه بین‌المللی رانندگی (IDP) داشته باشید. این گواهی‌نامه یک مجوز بین المللی رانندگی است که دارندگان آن می‌توانند بدون نیاز به گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از 160 کشور جهان رانندگی کنند. همچنین گواهینامه بین‌المللی رانندگی به عنوان یک سند معتبر بین‌المللی، می‌تواند تاییدکننده‌ی هویت دارنده‌ی آن باشد.
o پیشنهاد می‌شود هنگام سفر به این کشور از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده کنید. 
o برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ این کشور باید تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید را به همراه خود داشته باشید تا درصورت کنترل امنیتی و تقاضای رسید بتوانید آن را در اختیار مامورین فروشگاه قرار دهید.
o بهتر است در هنگام ورود به مبادی مرزی کشور ترکیه، دقت کنید تا گذرنامه ممهور به مهر ورود شود. حتی در صورت سهل‌انگاری پلیس مرزی ترکیه، صاحب گذرنامه از نظر مقامات ذی‌صلاح کشور ترکیه متهم به عبور غیرمجاز می‌شود.
o برای معاملات و قراردادهایی که نیاز به تایید و امضا در دفاتر رسمی و ترجمه رسمی دارد، بهتر است به نهادهای رسمی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور مشورت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد