ترکیه

بازرگانی ۹۰

ترکیه

بازرگانی ۹۰

گشایش مرز زمینی رازی ـ کاپی کوی

 وزیر مشاور امور گمرکی ترکیه گفت: گشایش مرز زمینی رازی ـ کاپی کوی آرزوی چندین ساله مردم هر دو طرف بود که امروز این رویای چندین ساله آنها تحقق یافت.

به گزارش خبرنگار خوی آنلاین، حیاتی یازیجی اوغلو، در آئین گشایش مرز زمینی رازی ـ کاپی کوی که با حضور علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، احمد داوود اوغلی وزیر خارجه ترکیه، علی آقا محمدی معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‎های اقتصادی معاون اول رئیس جمهور، عباس معمارنژاد رئیس کل گمرکات کشور، محمد نیازی تانیللر والی وان ترکیه، معاون استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان و مردم مرزنشین دو کشور در نقطه صفر مرزی برگزار شد،

با اعلام این مطلب گفت: امروز امکان تردد وسایط نقلیه سبک از این مرز فراهم شد و درصدد هستیم اقدامات بعد از انجام زیرساخت های لازم ، گمرکات خود را با پیشرفته ترین وسایل انکانات و دستگاه ها تجهیز کنیم.

وی، تامین خوشبختی ، آسایش و امنیت ملت ها را وظیفه هر دولتی دانست و تصریح کرد: به عنوان موسسه ای عمومی سعی خواهیم کرد درهای کشورمان را به روی تجار باز کرده و بهترین خدمات را به بازرگانان خودمان ارائه کنیم.

یازیجی اوغلو افزود: مردم دو طرف مرز حق دارند تجارت این مسیر را به رونق دوران جاده ابریشم ارتقا دهند.

وی با انتقاد از برخوردهای غیرمتعارف با قاچاقچیان کالاها در مرزها گفت: هرچند برقراری امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است اما زندگی افراد از حقوق اساسی و اولیه آنهاست و جان انسانها با کالا قابل مقایسه نیست و امیدواریم افتتاح این مرز مانع از ترددهای غیر مجاز گردد.

وزیر توسعه ترکیه با اشاره به اهمیت تجارت مرزی در توسعه مناطق مرزی کشورش گفت: مرز کاپی کوی - رازی، تنها مرز ترکیه با ایران است که دارای ارتباط ریلی است و با همکاری ایران در نظر داریم این مرز را به زودی برای رفت و آمد ترانزیتی زمینی کامیونها و تریلرها نیز آماده کنیم .

یلماز با تاکید بر اینکه بدون تجارت با همسایگان امکان توسعه مناطق مرزی ترکیه وجود ندارد، گفت: با بهبود مبادی مرزی، هم تجارت مرزی و هم تجارت بین دو کشور توسعه خواهد یافت.

او گفت: دولت ترکیه از طرفی به سرعت در حال بازسازی خانه های جدید برای مردم زلزله زده وان است و از طرفی هم طرحهای توسعه جدی با جذب سرمایه به منطقه برنامه ریزی کرده است که ایجاد شهرک صنعتی نساجی و پوشاک یکی از این طرحهای مهم می باشد.

تجارت مرزی ایران و ترکیه به رغم اینکه دارای ظرفیتها و امکانات فراوانی است، با وجود بوروکراسی و قوانین دست و پا گیر و برخی سیاستهای حمایتی موجب شده است رونق لازم را نداشته و در حد بسیار محدودی صورت گیرد که حجم آن سالانه به حدود 50 میلیون دلار هم نمی رسد.

این درحالی است که به باور کارشناسان در صورت رونق دادن تجارت مرزی، این امر ضمن کمک به کاهش نرخ بیکاری در بین مرزنشینان دو کشور، در کاهش فعالیتهای تجاری غیرقانونی و انواع قاچاق در مرز و بهبود اوضاع اقتصادی و محرومیت زدایی از این مناطق نیز می تواند موثر باشد.

منبع: ایرنا و خوی آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد